یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ – Sunday 22 September 2024

ساعت: ۰۵:۰۴

کاهش رشد اقتصادی کشورهای خلیج فارس با عملکرد ضعیف بخش نفتی

اقتصادهای خلیج فارس در سال گذشته تنها 1 درصد رشد داشته‌اند و این عملکرد ضعیف ناشی از کاهش فعالیت های بخش نفتی است که انتظار می رود در پی کاهش تولید اوپک پلاس و رکود جهانی اقتصاد 3.9 درصد کاهش یابد.

به گزارش “راهبرد انرژی“، با تداوم جنگ غزه تمام کشورهای عربی هزینه‌های اقتصادی روزافزونی را پرداخت می‌کنند به ویژه با ادامه حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ. این امر به کشورهایی محدود نمی‌شود که مستقیما از این حملات زیان می‌بینند بلکه به تمام اقتصادهای کشورهای منطقه کشیده می‌شود. در این راستا شاخص‌های اقتصاد این کشورها به خاطر پیامدهای این جنگ در حال کاهش است.

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول چند روز پیش با بیان اینکه جنگ جاری میان اسرائیل و مقاومت فلسطین از هفتم اکتبر 2023 تاکنون به اقتصاد منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا آسیب رسانده است، ابراز نگرانی کرد اگر جنگ برای مدت طولانی ادامه یابد، اثرات غیرمستقیم آن در اقتصاد جهانی منعکس خواهد شد.

کشورهای حاشیه خلیج فارس در سایه تعهد به کاهش تولید نفت و رکود فعالیت بخش خصوصی که اهرم اصلی تنوع اقتصادی و رهایی از نوسانات قیمت نفت و اثرات آن بر مجموع اوضاع اقتصادهای داخلی است، در طول سال گذشته دچار رکود شدید اقتصادی شده‌اند.

صرف نظر از عمق تاثیرات کنونی یا آتی تنش در دریای سرخ بر اقتصادهای کشورهای حاشیه خلیج فارس مطمئنا این اقتصادها از رکود قابل ملاحظه رنج می‌برند و نیاز به سرعت بخشیدن به فعالیت‌های اقتصادی غیرنفتی دارند.

نتیجه شاخص مدیران خرید (PMI) برای ماه ژانویه ؛ یعنی کاهش فعالیت بخش غیرنفتی امارات متحد عربی به پایین‌ترین سطح خود در پنج ماه گذشته در کنار کاهش روند رشد سفارش‌های جدید و اشتغال تایید می‌کند نتایج این جنگ به منطقه کشیده شده است.

شاخص مدیران خرید در عربستان در ماه ژانویه به ۵۵.۴ کاهش یافت. به این ترتیب که این شاخص در ماه دسامبر سال گذشته ۵۷.۵ بود. این امر رکود در بخش خصوصی غیرنفتی را نشان می‌دهد.

برآوردهای سازمانهای بین المللی حاکی از آنست که اقتصادهای خلیج فارس در سال گذشته تنها 1 درصد رشد داشته‌اند و این عملکرد ضعیف ناشی از کاهش فعالیت های بخش نفتی است که انتظار می رود در پی کاهش تولید اوپک پلاس و رکود جهانی اقتصاد 3.9 درصد کاهش یابد.

مساله عجیب اینست که بیشتر کشورهای حاشیه خلیج فارس در راستای توسعه بخش خدمات و در راس آن‌ها گردشگری تلاش کرده‌اند تا در آینده کمک کننده به بخش نفتی باشد و این مساله علیرغم فراهم نبودن فضای مناسب برای این فعالیت‌ها در این کشورها است و در مقابل به نظر می‌رسد رفتن به سمت بخشهای واقعی تولید غیرنفتی گزینه‌ای به تعویق افتاده است.

ترجمه: اداره رسانه های خارجی

منبع: www.alaraby.co.uk

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی